JAK ZACHOWAĆ ZDROWIE NA JESIEŃ I NIE DAĆ SIĘ PRZEZIĘBIENIOM

Last Updated on

Jesień w pełni a Ty chciałabyś skorzystać z wszystkich jej atutów bez  przerwy na rekonwalescencję? To prawda, że warto jak najwięcej przebywać na świeżym powietrzu by złapać ostatnie, ciepłe promienie jesiennego słońca. Ma to dobroczynny wpływ nie tylko na wzmocnienie naszej odporności ale i wspomaga stabilność nastroju u każdego, kto z początkiem kalendarzowej jesieni zmaga się z obniżonym nastrojem, czyli tzw. depresją sezonową. Jeśli uważasz, że wahania nastroju w tym okresie są jedynie niepoważnym wymysłem znudzonego życiem psychologa, prawdopodobnie nigdy nie miałeś do czynienia z tym zjawiskiem na poważnie.

Zwłaszcza, że nasza podatność na przeziębienia czy nieprzyjemne dolegliwości z nimi związane mają ścisły związek z naszym samopoczuciem psychicznym, dlatego tym bardziej warto dbać o siebie kompleksowo. Jesienne promienie słońca to również spora szansa na dodatkową porcję witaminy D, co jak wiadomo, ma spore znaczenie w naszej szerokości geograficznej. Jej poziom ma wpływ na kondycję organizmu i funkcjonowanie układu immunologicznemu, dlatego jej niedobór może m.in. zwiększyć podatność na choroby i infekcje. Dlatego też pomimo kilku słonecznych miesięcy w ciągu roku, nie wolno zapominać o jej regularnej suplementacji.

JAK ZACHOWAĆ ZDROWIE NA JESIEŃ I NIE DAĆ SIĘ PRZEZIĘBIENIOM

ZBILANSOWANA DIETA I RUCH      

Najprawdopodobniej wiesz już to wszystko, ale zbilansowana i różnorodna dieta to podstawa przez cały rok. Oczywiście, że nie zawsze mamy czas i fundusze, by zapewnić sobie urozmaicone menu podobne do reklamowanych cateringów. Warto jednak pamiętać o tym, by jedzenie które nakładamy sobie na talerz naprawdę odżywiało nasze organizmy i nie było monotonne. Pora roku, gdy można było zerwać sobie z grządki pietruszkę i pachnącego pomidora z krzaczka już dawno za nami, ale to nie znaczy, że jesteśmy skazani jedynie na importowane owoce i warzywa.

Zgodnie z Kuchnią Pięciu Przemian jesienią powinniśmy zadbać o to, by w naszych talerzach lądowały rozgrzewające, sycące zupy z wykorzystaniem cebuli, pora czy roślin strączkowych. Do potraw warto dodawać rozgrzewające przyprawy, np.: curry, cynamon oraz sięgać po suszone owoce. Suszone jabłka warto przygotować w domu jeszcze wtedy, gdy mamy dostęp do lokalnych owoców od sprawdzonego dostawcy. Nie zapominajmy również o kiszonkach. Kiszone ogórki i kapusta świetnie sprawdzają się w utrzymaniu dobrej odporności, dlatego dodawanie niewielkiej ich ilości do przynajmniej jednego dania dziennie może się sprawdzić. Kiszonki łatwo przygotujesz w domowym zaciszu i za niewielkie pieniądze wypełnisz spiżarnię wieloma słoikami.

Nie zapomnij również o regularnej aktywności fizycznej. Oczywiście, nikt nie każe Ci pokonać kilkunastu kilometrów jednostajnym biegiem, gdy temperatura jest bliska zeru a smog nie pozwala na spokojny i wyrównany oddech. Miałaś męczący dzień i marzysz jedynie o kocu i ciekawej lekturze? Przejdź się wcześniej na spacer w ulubione miejsce. To naprawdę dobry i sprawdzony sposób na ukojenie zszarpanych nerwów.

ZBILANSOWANA DIETA I RUCH      

PRZEZIĘBIENIE MIMO WSZYSTKO

Kichasz i męczy Cię kaszel pomimo skrupulatnego przestrzegania prewencyjnego planu? Na bakterie i wirusy czasem nie ma mocnych, nawet jeśli zwykle cieszysz się dobrą formą. Podczas przeziębienia warto zostać kilka dni w domu i nie planować wyczerpujących aktywności, a istnieje duża szansa, że szybko wrócisz do siebie. O ile nie czujesz potrzeby by odwiedzić specjalistę, pamiętaj, że cebula i czosnek to Twoi główni sprzymierzeńcy.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here