WITAMINA D I PRZYKRE SKUTKI JEJ NIEDOBORU W ORGANIZMIE

Last Updated on

Często przebywasz w słońcu w ciągu dnia a w okresie wakacyjnym, najchętniej nie przerywałabyś aktywności przy których promienie przyjemnie ogrzewają Twoje ciało? Nawet u Ciebie niedobór witaminy D jest możliwy, bowiem częsta ekspozycja na słońce nie gwarantuje utrzymania jej na odpowiednim poziomie w organizmie (pomijając kwestie bezpiecznej ekspozycji na słońce w ogóle). Najnowsze statystyki nie pozostawiają złudzeń: nawet 90% Polaków może cierpieć na niedobór witaminy D i związane z nią dolegliwości.

Czy to możliwe? Przecież lato w tym roku było ciepłe i nie brakowało słońce, jak więc można jeszcze zadbać o odpowiedni poziom witaminy D na co dzień? Specjaliści podpowiadają, że w wielu sytuacjach jest potrzebna suplementacja i to nie tylko w miesiącach jesiennych i zimowych. Suplementować witaminę D należy nawet przez cały rok, jednak wcześniej warto zbadać jej poziom za pomocą mało inwazyjnego badania krwi. Musisz bowiem wiedzieć, że nawet witaminę D da się przedawkować a jej zbyt wysoki poziom w organizmie jest toksyczny i również niebezpieczny dla zdrowia. Optymalny poziom witaminy D jest ważny, bowiem jest między innymi odpowiedzialny za mocne kości, zęby, czy właściwe funkcjonujący układ krążenia i całego organizmu.

WITAMINA D I PRZYKRE SKUTKI JEJ NIEDOBORU W ORGANIZMIE

DLACZEGO JEST POTRZEBNA?

Nadmiar witaminy D w organizmie nie zdarza się często, dlatego też informacje o jej niedoborach pojawiają się zdecydowanie częściej. Jakie objawy i kłopoty zdrowotne mogą informować nas o niedoborze witaminy D? Do najczęstszych objawów niedoboru witaminy D można zaliczyć: osłabienie i pogorszenie kondycji, ogólną nerwowość i podatność na stres, senność, apatię i zły nastrój. Witamina D jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania organizmu w każdym wieku, dlatego podaje się ją już niemowlętom od pierwszych dni życia. Oczywiście, że przyczyny dolegliwości nie są zawsze oczywiste i mogą zależeć od nałożenia się kilku czynników. Jednak jeśli do tej pory nie badałaś swojego poziomu witaminy D oraz nie słyszałaś nigdy o potrzebie jej suplementacji, warto nadrobić zaległości. Badanie poziomu witaminy D polega na pobraniu krwi z żyły i nie wymaga dodatkowych przygotowań. Wystarczy, że przyjdziesz do punktu diagnostycznego o odpowiedniej porze, nie musisz być na czczo. Warto śledzić pakiety promocyjne punktów diagnostycznych, bowiem czasem można skorzystać z oferty korzystniejszej cenowo.

DLACZEGO JEST POTRZEBNA?

BEZPIECZNA SUPLEMENTACJA

Choć witamina D jest sprzedawana w formie suplementu diety i nie potrzeba na nią recepty, specjaliści często informują, że zanim zdecydujemy się przyjmować tabletki z określonym preparatem warto wcześniej skonsultować swoją decyzję z lekarzem lub farmaceutą. Zaleca się również określić badaniem poziom witaminy D i na jego podstawie przyjąć określony profil suplementacji. Na rynku dostępne są suplementy w różnych dawkach i zakresach cenowych, dlatego każdy z potrzebujących suplementacji z pewnością znajdzie cos odpowiedniego dla siebie. Co oprócz regularnej suplementacji i ekspozycji na słońce można zrobić, by zadbać o odpowiedni poziom witaminy D? Warto pilnować swojego jadłospisu, a zwłaszcza pod kątem ryb, takich jak np.: śledź, łosoś czy makrela. Witaminę D3 znajdziemy również w niektórych produktach spożywczych, takich jak np.: masło, wątróbka wieprzowa czy żółtko jaja. Jeśli więc do tej pory zwyczajnie unikałaś pokarmów z których Twój organizm może pozyskać wspomnianą witaminę, dobrze jest spożywać je nieco częściej.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here